Világ Terasz, Élő Víz

A virtuális valóság

A virtuális valóság és a 3D-s megjelenítés kezdeti szakaszáról

laptop kijelző 3d

Miért nem terjedt el a laptop kijelző 3D-s megjelenítése?

Melyek voltak a 3D-s megjelenítés első és népszerű eszközei: a szemüvegek. Vajon miért nem terjedtek el, miért nem meredünk laptopunk kijelzőjére a háromdimenziós kép látványa kedvéért és színszűrős vagy polarizációs virtuális szemüveggel?

Mi is az a virtuális valóság?

virtuális valóság megjelenítéseSokan úgy vélik, azt, hogy mi a virtuális valóság, már nem kell megmagyarázni egy laikusoknak szóló cikk elején, mivel ez a fogalom életünk szerves részévé vált, számos népszerű filmet is forgattak erről a témáról. Ilyen volt például a kultuszfilmmé avanzsált Mátrix is. Bár a számuk dinamikusan fejlődik, de az emberiség létszámához képest még ma is nagyon kevésen vannak, akik saját élményeikre támaszkodhatnának ezen a téren. Igaz, a népszerűvé kevéssé vált  3D-s mozik szinte bárki beülhet, de azt nem mindenki engedheti meg magának, hogy a virtuális valóság előállítására valóban alkalmas, teljes illúziót keltő drága játékszert vásároljon. A fejlődést viszont nem lehet megállítani, és ennek az az eredménye, hogy ez is egyre olcsóbb és jobb lesz.

3D-s szemüveg, sisak, látcső, kesztyű

Manapság már rengeteg különféle szemüveg van a piacon, amelyek a háromdimenziós kép illúzióját biztosítják. Számos ilyen sisak, látcső, virtuális kesztyű és zakó található a szaküzletekben. Ma már nemcsak a háromdimenziós hatás elérésére képes berendezéseket gyártanak, hanem ún. ellentétes irányú kapcsolatra képeseket is, azaz a virtuális valóságot már meg lehet érinteni. Valamennyi emberi érzékszerv számára készítenek már ilyen berendezéseket. Nem is olyan régen már szaglásra ható berendezéseket is sikerült kifejleszteni, ezeket azonban még korántsem nevezhetjük teljesen tökéleteseknek. De reméljük, hogy a közeljövőben az ezzel kapcsolatos problémákat is sikerül megoldani. A virtuális valóság eszközei nemcsak a játékok nagyobb élvezhetőségének elérésére szolgálnak, ezek az eszközök ugyanis jóval nagyobb szerepet vállalnak a nemzetgazdaságban, mint azt sokan gondolnák. E lehetőségeket főleg orvosok és katonák alkalmazzák. Nem kétséges: hamarosan mindannyian részesei leszünk a virtuális valóságnak – de az is meglehet, hogy már most is abban élünk :).

Homlokunkon a valóság szemüvegei 

Nézzük meg, hogyan lehet megalkotni a háromdimenziós kép illúzióját. A helyzet az, hogy amikor az ember a körülötte lévő tárgyakat szemléli, akkor két szeme különböző szögekben látja ezeket a tárgyakat, az agy pedig, analizálva ezeket az adatokat, észleli a szem által látottakat. Az ember két szeme között a távolság általában 6-7 cm. Amikor összpontosítunk valamilyen tárgyra, akkor a jobb és a bal szemünk is ugyanarra a tárgyra fókuszál. A tárgy távolságától függően a két szem elmozdulásának szöge különböző lehet. Az agyunk úgy analizálja a képet, hogy összehasonlítja a jobb és bal szem által érzékelt képeket. Ilyen effektust kétféleképpen lehet elérni: vagy elhelyezünk a sík kép és a szemünk között egy szűrőt, amelyik mindkét szem számára különböző zavaró hatásokat fog létrehozni, így biztosítva a mesterséges teret, vagy olyan sisakot alkalmazunk, amelyik két független képernyővel rendelkezik, melyek valódi sztereó képet biztosítanak.

Vizsgáljuk meg, hogy mik a virtuális szemüvegek legjellemzőbb tulajdonságai.

Vörös-kék szűrők

A legelső olyan szemüvegek, amelyek háromdimenziós hatás elérésére voltak képesek, egyszerű, teljesen hétköznapi szemüvegek voltak, mindössze a lencsék elé kék és vörös szűrőket helyeztek. Az ilyen szemüvegekben a 3D effektus annak az eredménye, hogy ha a kék képet vörös szűrőn át vizsgáljuk, akkor ez a kép nem lesz látható, a kék szűrőn át pedig ez a kép fekete színű lesz. Ennek következménye, hogy a vörös és kék szűrők a szem előtt háromdimenziós hatást biztosítanak annak eredményeként, hogy a színek lefedik, vagy elnyomják egymást. Ezek passzív szemüvegek és nagyon olcsó termékek. Az ilyen szemüvegek azonban nem terjedtek el széles körben. Ennek oka, hogy a 3D-s játékokat ebben az esetben kifejezetten az ilyen szemüvegek számára kellett volna kifejleszteni, azonban az évek során igen kevés ilyen játék került a piacra. 

Sötét és világos lencsék

Ez egy olyan módszer volt, melynek során a háromdimenziós hatás a mozgó tárgyak esetében válik elérhetővé. Működési elvének a lényege a fekete szűrőn való képfelismerés időbeli eltolódása az átlátszó szűrőhöz viszonyítva. Az ilyen működési elven alapuló szemüvegek esetében az egyik szem előtt egy szinte teljesen fekete szűrőt helyeznek el, a másik szem előtt pedig egy átlátszót. Ezek a szemüvegek valamelyest hasonlítanak az előbbiekhez.

A fény polarizációján alapuló virtuális szemüvegek

A következő lépés ezen a téren a polarizációs elven működő virtuális szemüvegek kifejlesztése volt. Ezekben a szemüvegekben a háromdimenziós hatás a következő elv alapján jön létre: a szemüvegekben két folyadékkristályos lencsét alkalmaznak. A monitoron két szem számára alkotnak képet, vagyis két kép jön létre, különböző szemszögből. Abban a pillanatban, amikor a kijelző a bal szem számára hoz létre képet, a jobb lencse elsötétedik. Amikor pedig a jobb szem számára jelenik meg kép, a bal lencse sötétedik el. A háromdimenziós hatás annak az eredménye, hogy mindkét szem számára a kijelző külön képet alkot. A kép „frissítésének” sebessége mindkét szem esetében kétszer kisebb, mint amilyet a monitor biztosít. Ebből következik a megemelt technikai igény, melyet a videokártyákkal és a képernyőkel szemben támasztanak. Jelenleg ez a legelterjedtebb szemüveg, és egyes videokártyák tartozéka is lehet. A videokártyával együtt az ára igazán nem jelentős, mindössze néhány USD.

Most pedig vizsgáljuk meg, 

melyek voltak 10 évvel ezelőtt a legnépszerűbb modellek

3D-ViewStar szemüvegek

Ez nagyon jó terméknek számított. Egy időben nagyon népszerű volt, és sok játék is készült hozzá. Ezekben a szemüvegekben a polarizációs módszert alkalmazták, és egy 3D-MAX (vagy 3D-VGA) szinkronizáló kártya alkalmazását igényelte, amelyik 3D ASIC chippel rendelkezett.

E szemüvegek nem igényelnek különösebb rendszer beállításokat a PC-n vagy laptopon, a videokártya és a kijelző azonban 120 Hz-en kellett, hogy működjék. Ez a polarizációs elvnek az eredménye, hiszen annak érdekében, hogy mindkét szem számára elérjük a 60 Hz frekvenciát, a monitornak 120 Hz-en kell működnie. Ezek a szemüvegek LCD lencsékből készülnek (cell gap), miközben az LCD kontraszt kiemelését alkalmazzák. A pozitív tulajdonságai közé lehet még sorolni az alacsony súlyt, az 1024×748 képfelbontás támogatását, a D. S. E. (Dot Seeding Edge) szűrő alkalmazását, ami a zajok kiszűrésére szolgál.

A 3D-ViewStar installálása nagyon egyszerű, és nem igényel különösebb tudást vagy tapasztalatot. A ilyen szemüvegek számára alkalmazható a 3DCFG.exe eszközkészlet, amelyik az SVGA üzemmód apró változtatásait idézi elő. A Windows esetében ezeket a paramétereket a SETFREQ.exe. 3DBIOS.exe eszközkészletek segítségével lehet beállítani. A monitor és videókártya lehetőségeit tartalmazó információt a 3D.cfg fájl segítségével lehet megkapni. Az installálás folyamata nagyon részletesen le van írva a használati utasításban, amit javaslok elolvasni még az installálás megkezdése előtt. Itt ön megtalálhatja az alkalmazható eszközkészletek listáját és sok más hasznos információt is elolvashat. A 3D-ViewStar szemüvegek viszonylag sok VGA chip-et támogatnak, amelyek a VESA BIOS sablonnal összeférhetőek.

Holographics3D

A H3D/Wicked3D csomag, amely a Metabyte terméke, két részből áll. Az első a Wicked3D Voodoo2 videókártya. A másik fele egy nagyon könnyű, kábelek nélküli fekete szemüveg, amelyik két apró ablakkal rendelkezik, melyeken keresztül bennünket körülvevő világot szemlélhetjük. Az információ „átadására” egy hagyományos infravörös forrás szolgál, amelyet a Wicked 3 VGA portjálhoz csatlakoztatunk. Ez egyben egy 3D szinkroniázátor is a szemüvegek számára. Elhelyezhetjük bárhol, ahol nekünk megfelel, mindössze a szem látószögében kell maradnia. Maga a telepítés folyamata nagyon egyszerű, és kb 10 percet vesz igénybe. Miután mindent rendben felinstalláltunk, az SLI működni fog, csakúgy, mint a H3D szemüveg is, egy bizonyos időnek azonban még el kell telnie addig, amíg minden paramétert helyesen állítunk be. A transzlator kiválóan működik teljes sebességen is a Glide-dal, az OpenGL alkalmazása során azonban a játékok élvezhetősége 30%-kal csökken. Az OpenGL és Glide különböző eszközkészleteket igényel a Metabyte-tól, melyek segítségével biztosítható a teljes értékű munka. Ön azonban alkalmazhatja a hagyományos 3Dfx eszközkézsleteket is. Mindennek ellenére a képminőség kiváló, bármelyik üzemmódban is használjuk. A Direct3D-vel nem érzékelhető semmilyen „képrángatózás”. A H3D szemüvegek nagyszerűen működnek a Metabyte eszközkészleteivel. Annak ellenére, hogy a 3D hatás mindenkire nagy hatással van, a H3D-nek vannak olyan hátrányai, melyeket meg kell említenünk.

Először is, minden játékban a szöveget csak nagy nehézségek árán lehet elolvasni. Sokan panaszkodtak dezorientáltságra és szemfájásra a H3D alkalmazása után. Mindezek mellett meg kell említeni azt is, hogy egyes játékokban a környezet teljesen másként mozgott, mint maga a játékos, sőt előfordult olyan is, hogy a játékos nem volt képes mozogni.

A Metabyte háromféle mozgási lehetőséget csatolt ehhez a hardverhez, néha azonban komoly nehézségeket okoz e lehetőségek korrekt alkalmazása. De a fentiek ellenére a 3D hatás kiváló. A végére érve még egyszer meg szeretném említeni a legfontosabb előnyöket és hátrányokat. Az alacsony ár, a kiváló eszközkészletek, valósághű 3D hatás, a szöveg megjelenítésének rossz minősége, a lehetséges dezorientáltság a játék után. Úgyhogy kizárólag önökön múlik, akarják-e használni vagy sem!

Wicked3D eyeSCREAM

Ez szintén a Metabyte cég terméke, miként a jelenleg kapható szemüvegek többsége. Polarizázciós elven működik, és a számítógéphez a VGA csatlakozó segítségével csatolható. A többi szemüveggel ellentétben ez az eszköz nem igényel speciális eszközkészleteket, hanem a Voodoo 2 optimizált eszközkészletei által működik. Ennek köszönhetően a legtöbb olyan játék esetében alkalmazható, amelyik a 3Dfx technológiát támogatja. Ezek a szemüvegek 50-79Hz fekvencián működnek, ami a monitorral szemben komoly igényeket támaszt. Ez azt jelenti, hogy önnek legalább 150 Hz-es monitorra van szüksége, amely minimum 800×600 felbontást támogat. A szemüvegek egy infravörös sugárzó segítségével biztosítják a kapcsolatot a PC-vel. Ezt a monitoron kell elhelyezni, s ez berendezés egy “távoli jel – közeli jel” átkapcsolóval rendelkezik, attól függően, hogy milyen távolságra van a felhasználó a képernyőtől. A maximális távolság adott esetben 5 méter. Ezek a szemüvegek nagyon pontosan működnek, sok olyan problémát is képesek megoldani, melyet a korábbi hasonló készülékek nem tudtak.

ELSA Revelator

Az ára körülbelül harmada az eyeSCREAM készüléknek. Ez az árkülönbség azzal magyarázható, hogy az Elsa Revelator nem alkalmazza a meglehetősen drága infravörös technológiát, ami az ár jelentős csökkenéséhez vezetett. Mindeközben a Elsa Revelator sztereószemüvegek kizárólag nVidia Riva TNT (2) típusú videokártyákkal működnek. Az Elsa Revelator szemüvegek nagyon könnyű és kényelmes konstrukcióval rendelkeznek, amelyhez egy kb. 3 méter hosszú kábel tartozik. Ezt egy olyan csatlakozóhoz kell kötni, amelyik a videókártya és a monitor között található. Nincs szükség semmilyen külön áramforrásra.

Lencsék helyett az Elsa Revelator szemüvegekben speciális LCD képernyők találhatók. Az ELSA a könnyű és olcsó szemüvegek gyártására szakosodott.

A Revelator szemüvegek az alábbi elven működnek. A grafikai eszközkészlet parancsot kap a 3D játéktól egy háromdimenziós kép megalkotására. Két 2D kép jön létre közben, melyek egymáshoz képest vízszintesen helyezkednek el. Az objektumok elhelyezkedésétől függően a kép eltolódik jobb vagy balfelé, miközben a kép paramétereit folyamatosan átszámolja a jobb és a bal szem részére egyaránt. Miközben a számítógép a következő képet számolja, a szemüveg ezt a képet megjeleníti. Amikor a bal LCD számára jelenik meg a kép, a jobb LCD kép el van sötétítve, és fordítva: miköben a jobb szem számára jelenik meg a kép, a bal LCD elsötétül.

Ez a művelet másodpercenként 120 alkalommal megy végbe, így biztosítva a maximálisan folyamatos képet. A kép inerciája, valamint az a tény, hogy mindkét LCD monitor a szem fókuszán kívül helyezkedik el, azt biztosítja, hogy a kép gyakorlatilag nem „pislog”, nem vibrál. Ily módon a felhasználó egy valódi 3D képet lát.

A monitornak legalább 120 Hz-esnek kell lennie. Gyakorlatilag ez az egyetlen igény, amit az Elsa Revelator szemüveg a számítógéppel szemben támaszt. E szemüveg legnagyobb hátránya, hogy nem képes az OpenGL játékok támogatására. Alkalmazhatjuk az OpenGL emulátort, ebben az esetben azonban a sebesség jelentősen csökkenni fog. Akik viszont nVidia Riva TNT (2) kártyával rendelkeznek, azoknak bátran tudom ajánlani ezt a szemüveget, mivel majdnem háromszor olcsóbb, mint a Wicked3D eyeSCREAM termékek. Kényelmes a használatuk, miközben kiváló 3D hatást biztosít. Szem előtt kell viszont tartanunk azt a tényt is, hogy egyes emberek egyáltalán nem képesek a grafikus sztereó effektusok észlelésére, ezért mielőtt megvásárolnánk ezt a szemüveget, meg kell vizsgálnunk, képes-e a szemünk e lehetőség befogadására.


E cikkből az olvasó sok mindent megtudhatott a 10 évvel ezelőtt legnépszerűbbnek számító egyszerű eszközökről. Ma már sokkal előrébb tart a virtuális valósággal kapcsolatos technológia, kiegészült például a kiterjesztett valóság lehetőségeivel – és kételyeivel. Lásd: 

A virtuális valóság és a 3D előállításának és felhasználási körének kezdeti szakaszáról.

Kulcsszavak Google kereséshez: virtuális valóság, laptop kijelző, 3D megjelenítés, videokártya, monitor, kiterjesztett valóság, 3D-s kép – három dimenzió, technológia, tech, szemüveg


Google helyezés javítás - weboldal keresőoptimalizálás - pr-cikkekterasz budapest

honlap optimalizálás és keresőmarketing a Budapest Teraszon - google seo - pr linképítés | eredeti pr cikk elhelyezés - tiszta forrás | weblap seo - google első hely  

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!